حجتالاسلام خسروپناه: فیلمی نداریم که عقبه ایدئولوژی نداشته باشد
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۴۳۶۰
به گزارش روز سهشنبه ایرنا از جشنواره فیلم فجر، در نهمین روز از برگزاری این رویداد، نشست تخصصی تحت عنوان «سینما، دین و ایدئولوژی» با حضور امیررضا مافی (مجری) و حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه (فیلسوف) در خانه جشنواره برگزار شد.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در ابتدای این نشست عنوان کرد: گاهی ایدئولوژی به مفهوم مرامنامه زندگی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: چرا در جامعه فقط تلقی منفی از ایدئولوژی وجود دارد؟ به نظر من این را شبه روشنفکرها مطرح کردهاند. آیا امروز در فضای غرب، برداشتی که از ایدئولوژی وجود دارد منفی است؟ جواب خیر است.
این فیلسوف خاطرنشان کرد: اگر ما ایدئولوژی را از جهانبینی جدا کنیم، ایدئولوژی مرامنامه و اصول حاکم بر زندگی است و این موضوع مطرح میشود که ما اصالت آزادی را قبول نداشته و اصالت آزادی برای عدالت را قبول داریم.
خسروپناه عنوان کرد: این اشکال به اکثر ایدئولوژیها مطرح است و ایراد آن ناشی از ضعف در حکمرانی است. حکمرانی به مفهوم دقیق کلمه نه سیاستگذاری.
وی عنوان کرد: وی قطعا تلقی از آزادی، عدالت، فقر و مالکیت دارد که در اثرش آن را بیان میکند. دیالوگها عقبهای از تفکر فیلمنامهنویس هستند.
این فیلسوف ادامه داد: همان چیزی که فیلمنامهنویس مینویسد و تفکری پشت آن است، ایدئولوژی است. پس ما فیلمی نداریم که عقبه ایدئولوژی نداشته باشند. در واقع تصویری از خیال در سازنده وجود دارد که آن را در فیلماش نشان میدهد.
خسروپناه افزود: اگر ایدئولوژی زائیده تفکر است محصول موجود عقبه عقلانی دارد. ما دچار ضعف جدی در فیلمها هستیم و آن ضعف عقلانی است. این فیلمها چقدر باعث رشد عقلانی افراد میشود؟ سینمای بیایدئولوژی وجود خارجی ندارد.
وی عنوان کرد: باید گفت وگویی میان اهل فلسفه و کسانی که سینما را میشناسند شکل گیرد تا سینما را عقلانیتر کنیم.
این فیلسوف خاطرنشان با بیان اینکه اصلاح برنامه درسی و رشتههای هنر سینما در دانشگاه راهکار برون رفت از این وضعیت است؛ اضافه کرد: موضوعات نه تنها بهروز نیستند بلکه عقبه عقلانی ندارند. راه دیگر اشکال گرفتن گفت وگوی اهل فلسفه و سینما است. رشته فلسفه باید امتداد هنری پیدا کند و اساتید سینما نسبتی با فلسفه و حکمت داشته باشند.
خسروپناه درباره نسبت سینما و دین اظهار کرد: من با نظر علی شریعتی موافق نیستم که میگوید دین و ایدئولوژی برابرند، همچنین با آنهایی که این دو را کاملا جدا میدانند نیز موافق نیستم؛ بلکه آنچه به نام سینمای دینی مطرح است، سینمای تاریخ دین است که شبیه آن در هالیوود هم ساخته شدهاست اما گاهی ممکن است آیه و روایتی به فیلم تبدیل شود و اینگونه هم سینمای دینی محقق میشود و دقیقتر است.
اکثر فیلمهای امسال ایدئولوژیک بودند
وی درباره فیلمهای جشنواره چهلم عنوان کرد: اکثر فیلمهای امسال ایدئولوژیک بودند مثلا در «ملاقات خصوصی» سخن از ظلم و بیعدالتی است و این فیلمی ایدئولوژیک است. در فیلم «نگهبان شب» و «علفزار» نیز موضوع عدالت است و مقوله ایدئولوژیک وجود دارد. «مرد بازنده» هم بر همین منوال است. بخش قابل توجهی از فیلمهای جشنواره به همین شکل است و مقوله عدالتخواهانه بسیار نمایان است.
خسروپناه خاطرنشان کرد: کارگردانها وضع موجود را دیده و دغدغهای در آنها شکل گرفتهاست. ما از عدالتی دفاع نمیکنیم که آزادی آسیب ببیند. کارگردانهای ما خیلی فیلم میسازند گاهی باید برای یک فیلم چند سال اندیشهورزی کرد، دلیل این موضوع کم بودن مخاطب برخی آثار است که پختگی در آنها به ندرت دیده میشود.
امیررضا مافی (مجری) هم در این نشست اظهار کرد: زمانی که از آزادی برای عدالت سخن میگوییم در مقایسه با شرایط فعلی به نظر شاعرانه میآید و دیگر نمیتوان از آن به عنوان ایدئولوژی برای آبشخور سینما استفاده کرد.
وی درخصوص نسبت سینما و ایدئولوژی گفت: به لحاظ نظری نسبت سینما و ایدئولوژی چیست؟ سینما را نمیتوان از ایدئولوژی جدا کرد منظورم از ایدئولوژی به مفهوم مرامنامه است. سینما معجونی از هنرها است. از سینمای صامت تا ناطق ژانرهای مختلف در سینما شکل گرفت و در تمام اینها گوهر اصلی فیلمنامهنویس است.
مافی خاطرنشان کرد: فیلمنامهنویس دارای یک جهانبینی است و جهان را آنگونه که میبیند و میشناسد روایت میکند.
این مجری اضافه کرد: برخی از فیلمسازان، بیش از اینکه خودشان به نتیجه رسیده باشند متاثر از رویه و سویه تفکرات دیگران هستند. هرچه پیش میرویم وارد سینمایی میشویم که مولفاناش ژست ایدئولوژیک میگیرند، فکوران سینما حلقه مفقوده هستند.
برچسبها ملاقات خصوصی علف زار علی شریعتی مرد بازنده جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر سینما پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ملاقات خصوصی علف زار علی شریعتی ملاقات خصوصی علف زار علی شریعتی مرد بازنده جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر سینما فیلمنامه نویس فیلم فجر فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۴۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
آفتابنیوز :
فهرست فیلمهای آخر هفته سیما که برای پخش از ۱۱ شبکه اعلام شده، شامل ۴۶ فیلم است که از جمله آثار شاخص آن میتوان به «بادیگارد»، «ریو»، «ویل هانتینگ نابغه» و «محاکمه ۷ شیکاگویی» و از جمله فیلمسازان شاخص آن میتوان به مسعود جعفری جوزانی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمیکیا، داوود میرباقری، همایون اسعدیان و آرون سورکین اشاره کرد.
۳۲ فیلم معادل حدود ۷۰ درصد این محصولات، خارجیاند و حدود ۳۰ درصد فیلمها نیز در سینما و تلویزیون ایران ساخته شدهاند.
به علت نزدیکی این آخر هفته به ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم، بخش قابل توجهی از این فیلمها سوژهای در ارتباط با تعلیم و تربیت دارند؛ آثاری مثل «قصههای مجید»، «جادههای سرد»، «پل سفید»، «لونانا در انتظار معلم» و «شش قهرمان».
در بین آثار انتخابی، دو فیلمساز با دو فیلم در این آخر هفته حاضرند. «بادیگارد» و «هویت» از ابراهیم حاتمیکیا و «هدیه» و «ریکا» از مسعود فرخنده پخش خواهد شد. در اتفاقی جالب، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» نیز روی آنتن دو شبکه خواهد رفت: پنجشنبه از شبکه نمایش و جمعه از شبکه امید.
همانند هفته گذشته، چهار فیلم در فهرست اعلامی از سوی روابط عمومی معاونت سیما به عنوان فیلمهای جدید معرفی شدهاند که پیش از این در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون رفته اند. «رادیکال»، «مصلحت»، «زاده شده برای پرواز» و «محموله نهایی»، فهرست این چهار اثر را تشکیل میدهند.
ضمن اینکه در فهرست منتشرشده، فیلمی که برای پخش در باکس جمعه ساعت ۱۴ شبکه کودک برنامهریزی شده، معرفی نشده است.
در میان این ۴۶ فیلم، دو فیلم «نامیرا» و «گریز از مرگ» جدید به شمار میروند. یکی از این دو اثر، تلهفیلم «نامیرا» به کارگردانی محمد کرمانشاهی است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش میشود. این فیلم در سال ۹۵ ساخته شده، ولی تاکنون در تلویزیون نمایش داده نشده و پس از حدود هشت سال به پخش میرسد. علت پخش نشدن این فیلم که سال ۹۶ حتی از جشنواره فیلمها و سریالهای پلیسی مسکو نیز جایزه گرفت، روشن نیست. علاوه بر امین زندگانی، شهرزاد کمالزاده، رامین راستاد و آیدین ختایی، پرستو صالحی هنرپیشه سابق تلویزیون در این اثر نقش دارد.
دومین فیلم جدید این آخر هفته، «گریز از مرگ» به کارگردانی مایک برنز است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه تهران خواهد رفت. این فیلم از آن جهت اهمیت دارد که یکی از آخرین پروژههای سینمایی بروس ویلیس به شمار میآید. این هنرپیشه ۶۹ ساله هالیوود که بازیگری را به ناچار کنار گذاشته، در همان ایام که عوامل فیلمها مجبور بودند دیالوگها را از طریق گوشی برایش بخوانند و توانایی حفظ کردن نداشت، به تدریج متوجه شد به بیماری زوال عقل مبتلا شده است.
جالب آن که فیلم «گریز از مرگ» به علت محدودیتهای کرونایی، تنها در ۹ روز فیلمبرداری شده و تمام سکانسهای این بازیگر نیز تنها در یک روز ضبط شده است! در سال ۲۰۲۱ جوایز تمشک طلایی نیز که به بدترینهای هالیوود اهدا میشود، یک رشته ویژه با عنوان «بدترین بازی بروس ویلیس» اضافه کرد که ۷ فیلم این بازیگر در آن سال، ۷ نامزد آن را تشکیل میداد و فیلم «گریز از مرگ» هم یکی از آن آثار بود. بعدها وقتی خانواده بروس ویلیس رسما خبر بیماری او را به اطلاع عموم رساندند، این جایزه لغو شد.
از میان آثار تکراری این ایام نیز فیلم «هویت» اثر جالب توجهی محسوب میشود. این فیلم که برای پخش در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه نمایش برنامهریزی شده است، نخستین فیلم بلند ابراهیم حاتمیکیا به شمار میآید که بسیاری مهجورترین فیلم این کارگردان میدانند. «هویت» در سال ۱۳۶۵ با سرمایه شبکه دو سیما و به عنوان فیلمی سینمایی ساخته شد، ولی هیچگاه روی پرده سینما نمایش داده نشد و مستقیما در تلویزیون به پخش رسید.
گفته میشود به خلاف خاستگاه فکری ابراهیم حاتمیکیا که پیش از فیلمسازی، پاسدار و هنرمندی از جریان انقلاب بود، خسرو دهقان منتقد جریان عرفی نقد سینما، اولین منتقدی است که این فیلمساز را اصطلاحا کشف کرد و با نقدی که بر فیلم «هویت» نوشت، از فیلمساز خوشقریحهای خبر داد که وارد سینما میشود.
منبع: خبرگزاری ایسنا